måndag 22 november 2010

Första inlägget - om mig,,,,

Tjo!
Liksom tänkte att jag ska börja blogga igen,,,, har en sambo som ska jobba borta ett tag och kan vara roligt att ha något att göra varje dag,,, =)

Hittade i en annan blogg en bloggmall, 30 rubriker man ska skriva under,,, så jag tänkte att mina trettio första inlägg ska få följa den listan, och rubrik nummer ett är alltså "Om mig",,, so here it goes,,,,

För 34 år sen föddes en liten tjej till ett liv som skulle visa sig bli ganska brokigt.
Jag har gått igenom väldigt mycket, gjort väldigt mycket, bra och dåligt, har erfarenheter jag inte skulle önska varken mig själv eller nån annan.
Jag har gått på alla fel vägar man kan, innan jag äntligen hittade rätt. Vet inte om det är någon slags röd tråd genom mitt liv,,, gör allt fel innan du gör rätt.
Under mitt liv har jag gjort mycket saker jag ångrar, sårat många och framför allt mig själv.
Det är inte förrän nu, när jag är 34, jag fått den hjälp som gjort att jag fått förståelse och insikt om mig själv, om mitt beteende och verktygen att förändra det.
Jag lever med ADHD, och min nyvunna kunskap om det ger mig också stor förståelse för varför jag reagerar som jag gör och handlar som jag gör, oftast impulsivt och oigenomtänkt i de flesta situationer. Men när man väl fått diagnosen finns det hjälp att få, och det gör stooor skillnad.
Önskar dock att jag fått vetskap och diagnos långt långt tidigare,,, vem vet, mycket kanske hade blivit annorlunda,,,,,,
Skuldkänslor och skam är något jag lever med varje dag, något jag lärt mig leva med, och jag försöker fortfarande hitta en acceptans till det, så att jag till hundra procent kan gå vidare och bli den människa jag vill vara.
Jag lever i tron att man skapar det liv man vill ha, att alla kan förändras, med rätt hjälp, stöd och det viktigaste av allt, tron på sig själv.
Det spelar oftast ingen roll hur hårt andra slår på en, det kommer inte ens i närheten av hur hårt man slår på sig själv, och inte förrän man förlåter sig själv kan man gå vidare.

Något jag också stenhårt tror på, är kärlekens makt att förändra.
När man träffar den man hör ihop med helas man på ett vis, man får något att kämpa för, och det tidigare beteendet man haft bryts när något nytt friskt kommer in.
För mig gjorde det ALL skillnad, att känna att jag är villkorslöst älskad, att den jag älskar tror på och stöttar mig till hundra procent. Att känna att jag betyder något och är viktig.
Det här är det första förhållande, där jag kan visa vem jag egentligen är, och känna mig trygg i att jag duger.
Jag är älskad för den jag ÄR, inte för det jag gör eller köper.
Jag kan också ställa krav, även om jag gjort dåliga saker. Jag behöver inte köpa allt och göra allt som alla säger, bara för att jag någonstans känt att jag står lägst på stegen.
Det har min sambo lärt mig, och jag tackar gud för det varje dag.
Jag är bättre än det liv jag tidigare levt, och nu ska jag visa det. Jag är värd att låta mig själv förändras. All den hjälp som kommit min väg sen i mars ifjol, och alla bra saker som hänt visar mig att den vise psykologen hade helt rätt,,,, vill man få ett annorlunda resultat måste man göra helt annorlunda,,,, det har jag gjort, och tro på fan,,, allt blev mycket bättre! Så det är något jag tänker på varje dag, att göra annorlunda, för att inte få samma resultat som tidigare. Jag lär mig fortfarande, jag jobbar fortfarande med mig själv,,, jag är inte klar, men jag är på rätt väg.

Annars då, jag har en hund som är bland det viktigaste i mitt liv,,, hon har räddat livet på mig många gånger hon när det känts riktigt svart. När det känts som om det inte finns någonting kvar, inget hopp alls, har jag ändå haft henne som hållit mig kvar, så någonstans inom mig tror jag att det finns en anledning till att just hon hamnade hos mig.
Jag har också världens underbaraste vänner,,,, som står bi mig i vått och torrt. Som alltid sett tjejen bakom allt stök, den tjej jag vill och kan vara. Den tjej jag TÄNKER vara.

Lotta, en mer underbar vän än du finns inte, jag kan verkligen tala om ALLT för dig, jag har inte gjort det tidigare, jag har inte tagit tillvara på privilegiet att kunna göra det. Men jag vet att du alltid finns där, och du finns i mitt hjärta forever! Du är en av dom varmaste människor jag känner.

Sen har jag ju då min sambo, som är den vackraste  människa jag vet, rakt igenom, invändigt och utvändigt.
Han har räddat mitt liv på alla sätt man kan. Han har gett mig hopp, tro och längtan till framtiden.
Han har gett mig allt jag kan önska mig.
Att han finns i mitt liv, får mig att känna att jag någongång måste ha gjort NÅNTING rätt, annars skulle jag inte välsignats med honom.
Han är min bästa vän, och min stora kärlek. Han är den jag ska leva med tills vi slutar andas, det är jag helt säker på. Han är min tvillingsjäl. <3

För övrigt då,,, älskar att sjunga gör jag!! Bland det absolut bästa jag vet! Åka vattenskoter hamnar också väldigt högt på listan,,,, fiska, laga mat, baka,,, poa i hemmet,,,,, skulle önska att jag hade trädgårdsland och ett litet växthus att plantera i,,, och who knows, en vacker dag kanske jag har det! Ingenting är omöjligt har jag ju lärt mig! =)
Tycker också mycket om musik, och film, och sällskapsspel! Har inte så stora krav på livet,,, lycka för mig är lugn och ro, harmoni och rutiner,,, att känna mig nöjd i vardagslivet,,,, att känna att jag är där jag vill vara.

När jag började skriva om mig själv här tänkte jag inte gå in på så mycket, men känns som att det blev en liten djupdykning ändå,,, det gör inget,,, det behövdes kanske!

Nu står världens finaste kille här och tittar på mig, antar att jag måste göra mig klar då eftersom vi har turen att bli bjudna på middag av goda vänner idag!

Återkommer med rubrik nummer 2 imorgon,,,

Fridens alla.

1 kommentar:

  1. Åh vas glad, ända in i själen jag blir av att läsa detta gumman <3 Du är värd all lycka som kommer din väg. Stooor kram

    SvaraRadera